تفاوت والت دیزنی با رقیبانش
- توضیحات
- دسته: استراتژی نبوغ
- منتشر شده در جمعه, 22 خرداد 1394 06:24
- بازدید: 9173
دیزنی با انتخاب حرکت، با حس مشترک همانند یکی از ویژگیهای بصری رفتار میکرد. این موضوع به او اجازه میداد به عمیقترین تجلی برسد. در مقایسهی محصولات دیزنی با شرکتهای رقیب دیگر میتوان مشاهده کرد که چگونه استفاده از حرکت برای «حس مشترک» چنین تفاوت بزرگی ایجاد میکند. توصیههای دیزنی به عروسک گردانش را در ادامه ملاحظه کنید:
پیشنهاد میکنم که به جای حرکت بیشتر روی کاریکاتور تمرکز کنی، نه اینکه فقط شخصیتی بکشی که شبیه چیزی باشد؛ بلکه به شخصیت خود حرکت و فعالیتی شخصی بده که تلاش میکنی از ذهنت استخراج کنی. به یاد داشته باش، هر فعالیتی باید مبتنی بر درک آن شخصیت باشد»[i]
در اینجا دیزنی به وضوح بیان میکند، هدف پویانمایی کپی کردن عادی چیزی که در دنیای بیرون دیده میشود نیست، بلکه بیان چیزی درونی با کمک نحوهی حرکت است. آنچه دیزنی را در رأس کارش قرار داد، کارهای پویانمایی او را بیوقفه کلاسیک کرد و او را فردی موفق در عرصهی بینالمللی کرد، توانایی او در استخراج عصارهي هرچیز از حرکتاش و تبدیل آن به تصویر بصری بود. دقیقاً مخالف اینکه تصویری محرک ساخته شود که «فقط شبیه چیزی است».
استراتژی نبوغ جلد اول فصل سوم